Oppiminen eri maailmoissa –seminaari järjestettiin Savonlinnan Puistokadulla Wivi Lönn-salissa elokuun alussa. Seminaarin idea on välittää erilaisille yleisöille nousevia teknologioita opetuksen ja oppimisen, työn ja yrittäjyyden tueksi. Tänä vuonna keskeinen teknologiaympäristö oli virtuaalinen Second Life.

Tapahtuman järjestävinä tahoina toimivat Joensuun yliopisto (Savonlinnan koulutus- ja kehittämiskeskus) ja Lahden Koulutuskeskus Salpaus. Projektipäällikkö Teemu Moilanen ja koulutuspäällikkö Maj-Britt Kentz Savonlinnan koulutus- ja kehittämiskeskuksesta osallistuivat tapahtuman järjestelyihin.

- Viime vuonna Lahdessa järjestettiin Koulutuskeskus Salpauksen toimesta Oppiminen eri maailmoissa tapahtuma. Osallistuimme Teemu Moilasen kanssa tapahtumaan kutsuttuina luennoitsijoina, ja saimme idean tapahtuman tuomisesta Savonlinnaan, koulutuspäällikkö Maj-Britt Kentz kertoo.

Kentz kokee, että Puistokadun Elämysten korttelin Wivi Lönn-sali oli ihanteellinen paikka tapahtuman järjestämiselle.
- Emme halunneet luoda tästä niin sanottua ”mega-luokan” tapahtumaa. Wivi Lönn-sali on sopivan suuri, täällä on hyvä perustekniikka ja sitä täydennettiin omalla kalustolla, jotta saimme esityksiin ulottuvuutta. Paikka oli mitä parhain sijaintinsa puolesta. Keskustassa kaikki on lähellä. Olemme ylpeitä siitä, että saimme tapahtuman nimenomaan tänne, ja että näin paljon ihmisiä tuli paikalle.

1250063203_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Koulutuspäällikkö Maj-Britt Kenz. Kuva: Savonlinnan Innovaatiokeskus.

1250063224_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Projektipäällikkö Teemu Moilanen. Kuva: Savonlinnan Innovaatiokeskus.

Seminaari veti väkeä ympäri Suomea. Maj-Britt Kentz kertoo, että ensimmäisen päivän osallistujamäärä oli lähes 170 henkeä, ja toisena päivänä paikalla oli noin 100 henkeä. Lisäksi seminaariin osallistui myös virtuaalisesti läsnä olevia kuulijoita. Ensi vuonna Oppiminen eri maailmoissa –seminaari järjestetään Lahdessa 7.-8. lokakuuta.

1250063183_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Kuva: Savonlinnan Innovaatiokeskus.

1250063158_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Kuva: Savonlinnan Innovaatiokeskus.

Seminaari on osa Euroopan Luovuus ja innovointi –teemavuotta 2009, jonka koordinoinnista Suomessa vastaa opetusministeriö. EU on asettanut teemavuoden yleistavoitteeksi luovuuden edistämisen elinikäisen oppimisen avulla. Luovuus nähdään innovoinnin liikkeelle panevana voimana:

”Luovuus on keskeinen tekijä myös henkilökohtaisten ja ammatillisten taitojen sekä yrittäjyyteen ja yhteiskuntaan liittyvien taitojen kehittymisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin kannalta”. (Luovuus ja innovointi, Euroopan teemavuosi 2009)

Mikä ihmeen Second Life?

Savonlinnassa järjestetyn Oppimien eri maailmoissa –seminaarin lähtökohtana toimi virtuaalimaailman hyödyntäminen opetuskäytössä. Second Life on kolmiulotteinen virtuaalimaailma, jossa voi toimia monesta eri lähtökohdasta. Perinteisesti virtuaaliympäristöt on yhdistetty peleihin ja pelaamiseen, mutta virtuaalimaailma mahdollistaa luentojen, seminaarien ja koulutustilaisuuksien järjestämisen siten, että osallistujat voivat olla fyysisesti missä päin maailmaa tahansa.

Suomessa Second Lifen käyttömahdollisuuksia on tutkittu ja lähestytty pääasiassa opetus- ja koulutusmielessä. Pohjois-Amerikassa Second Lifea on valjastettu myös yrityspuolen käyttöön. Savonlinnassa järjestetyssä seminaarissa olivat läsnä Pohjois-Amerikan Indianan yliopistossa työskentelevät Sarah Robbins ja Mark Bell.

Sarah Robbins tunnetaan maailmalla Second Lifen pioneerina. Robbins on tutkinut ja opettanut Second Lifen käyttöä vuosia. Nykyään Robbins johtaa Indianan yliopiston yksikköä, jossa keskitytään tutkimaan nousevien teknologioiden, kuten virtuaalisten maailmoiden, hyödyntämistä liiketoiminnan opetuksessa ja koulutuksessa.

Mark Bell tekee Indianan yliopistossa väitöskirjaa synteettisten maailmoiden vuorovaikutuksesta. Bellilla on monimuotoinen tausta, hän on työskennellyt 15 vuotta ohjelmistokehityksen teollisuudessa, ja tutkinut mm. digitaalista tarinankerrontaa. Yhdysvalloissa digitaalinen tarinankerronta koetaan valtavien mahdollisuuksien alueeksi, sillä digitalisoitumisen myötä tarinankerronnassa yhdistyvät video- ja äänileikkeet. Eri audiovisuaalisten materiaalinen yhdistäminen luo huikean potentiaalin myös opetuskäytön näkökulmasta katsottuna, sillä se tarjoaa mahdollisuuksia kehittää erilaisia oppimisalustoja eri ikäisille ja eri kehitysvaiheissa oleville opiskelijoille.

Second Lifella on tällä hetkellä yli 14 miljoonaa käyttäjää eri puolilla maailmaa.

(Lähde: Toisessa maailmassa, Maj-Britt Kentz)

Lisätietoja:

http://toisessamaailmassa.ning.com

http://toisessamaailmassa.fi/

http://www.minedu.fi/euteemavuosi

http://secondlife.com/

Teksti Maria Loikkanen
Kirjoittaja on Savonlinnan Innovaatiokeskuksen tuottaja ja viestintävastaava