Savonlinnan seudun osaamiskeskuksen vuoden 2010 yksi tärkeimmistä tavoitteista on ottaa haltuun Venäjän sosiaalinen media. Venäläiset kuuluvat sosiaalisen median suurempiin kuluttajiin maailmassa. Miten se voisi hyödyntää Suomen matkailuelinkeinoa ja sähköisen markkinoinnin toimenpiteitä ko. markkinoilla.

Sosiaalisen median hyödyntäminen matkailumarkkinoinnissa mahdollistaa viidakkorumpu periaatteella toimivan markkinoinnin, joka on tällä hetkellä tehokkain keino levittää tietoa suoraan asiakkailta asiakkaille kustannustehokkaasti.

Venäläisistä suurin osa Internetin käyttäjistä asuu Moskovassa tai Pietarissa. Kaikista venäläisistä Internetissä liikkuu yli 30 miljoona ihmistä, joista 48 % ovat netissä päivittäin. Miehiä (52 %) on verkossa enemmän kuin naisia (48 %) kaikista netin käyttäjistä. Nettiä käytetään enimmäkseen kotoa käsin. Selaimina Opera, Firefox ja Explorer ovat yhtä käytettyjä.

Iältään suurin osa käyttäjistä on 18–34-vuotiaita ja korkeasti koulutettuja. Nettiä käytetään enimmäkseen sähköpostin lukemiseen, kansallisten ja kansainvälisten uutisten lukemiseen, musiikin kuunteluun ja elokuvien katseluun. Sosiaaliseen vuorovaikutukseen osallistuu 16 % kaikista verkossa liikkuvista ihmisistä, joka määrältään vastaa melkein Suomen asukaslukua (n. 5 miljoonaa).

Kohderyhmä on nuorekas, aktiivinen ja erittäin suuri, jos ajatellaan heitä suomalaisten matkailutuotteiden tulevina kuluttajina.

 

Tilastot ovat vuodelta 2009.

 

Lisätietoja:

Mariya Loginova

mariya.loginova_@_innovaatiokeskus.com

puh. 0440 575 626