Mash-up sovellus (mashup, web application hybrid) on verkkopalvelu, joka yhdistää tietoa useista verkon tietolähteistä, jotta voitaisiin muodostaa yksi yhtenäinen palvelu. Tyypillisiä palveluja, joista mashupit yhdistelevät tietoja ovat esimerkiksi Google Maps, Google Earth, Flickr valokuvapalvelu, Yahoo, Amazon, eBay. Edellytyksenä mashupin rakentamiselle, on että siinä voidaan ohjelmoinnissa hyödyntää avointa rajapintaa, joka mahdollistaa sisältöjen yhdistämisen.

ajaxMashup.png

Matkailussa mashupit ovat tulleet nopeasti hyvin suosituiksi. Sovelluskohteet ovat tyypillisesti erimerkiksi erilaista matkailutarjontaa esitteleviä ja kokoavia sivustoja. Erityisen houkuttelevaa matkailun näkökulmasta on mahdollisuus integroida "ilmaiseksi" karttapalvelu omaan verkkopalveluun. Niinpä useimmat matkailun mashupit hyödyntävät Google Maps -rajapintaa.  Seuraavissa linkeissä on esimerkkejä matkailun mashup-sovelluksista:

www.visitbigbend.com
www.golfholiday.com
www.trailschaser.com
www.360sardinia.net
www.soundtrek.org
www.sharemyroutes.com
www.triphub.com
www.venividiwiki.fr
www.kanotguiden.se/

Asiakkaan lisäarvon kannalta merkittäviä voivat olla mahdollisuudet koostaa tietoa esimerkiksi kapean sektorin tarjonnasta (koiraystävälliset hotellit), jakaa tietoja käyttäjien kesken (käyntikohteiden suosittelu) tai tallentaa omia paikkoja ja tietoja ja koostaa omaan käyttöön verkkopalvelujen sisältöä helposti hyödynnettävään muotoon.

Suomesta ei tämän kirjoittajalle ole tullut vastaan vielä yhtään sovellusta ja Suomea koskevat sisällöt noissa maailmanlaajuisissa palveluissakin ovat todella köyhät. Matkailuliiketoiminnan näkökulmasta monet mashupit ovat osa nousevaa sosiaalista mediaa ja toisaalta mahdollisuus koostaa tarjontaa ja sisältöjä kustannustehokkaasti asiakkaiden käyttöön. Suomalaistenkin matkailuyritysten on syytä tiedostaa tämä mahdollisuus. Matkailun ja elämystuotannon osaamisklusterilla on valmius avustaa pilottihankkeiden käynnistämisessä.