<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

Selvityksen on toteuttanut Mikkelin Ammattikorkeakoulun MATTA-matkailutalouden tutkimushanke Savonlinnassa ja selvityksen tavoitteena on ollut kartoittaa matkailukeskittymien nykytilaa sekä yritys- ja keskittymäkohtaisia kehittämistarpeita matkailuyritysten näkökulmasta. Selvitys on toteutettu haastatteluina ja siihen on vastannut 67 matkailuyritystä Savonlinnan seudulta, Mikkelin seudulta ja Heinävedeltä. Selvitys on valmistunut heinäkuussa 2007.

 

Kartoitettaessa yritysten näkemyksiä oman yrityksensä ja matkailukeskittymänsä nykytilasta, yritykset antavat arvosanoiksi hyvä tai kohtalainen. Vastanneet yritykset suhtautuvat tulevaisuuteen  pääsääntöisesti kasvu- ja kehityshakuisesti oman yrityksensä osalta ja uskovat matkailukeskittymien positiiviseen kehitykseen seuraavan viiden vuoden aikana, joka selvityksessä annettiin tarkastelujaksoksi.

 

Savonlinnan seudulla selkeimmin esille nousevia kehittämistarpeita ovat myynti- ja markkinointi, tuotekehitys, yritysten verkostoituminen sekä  pitkäjänteinen, tavoitteellinen strateginen suunnittelu matkailukeskittymässä.  Myynnin ja markkinoinnin osalta ammattimaisuuden, sähköisen markkinoinnin, ulkomaanmarkkinoinnin ja  suurempiin kokonaisuuksiin keskittämisen kautta toivotaan löytyvän ratkaisuja kehittämisongelmiin. Tuotekehityksessä suurempien tuotekokonaisuuksien rakentaminen, verkostoituminen, laatu, ohjelmapalveluiden keskittäminen ja pääsesongin ulkopuolisen ajan tarjonnan kehittäminen nähdään tärkeimpinä tulevaisuuden kannalta. Matkailukeskittymän kehittämisessä keskeisenä nähdään määrätietoisen näkemyksen aikaansaaminen toimialan kehittämisestä ja investointeja matkailun infrastruktuuriin. Yhteinen tahtotila eri toimijoiden kesken ja pitkäjänteinen, suunnitelmallinen tekeminen yhdessä määriteltyjen tavoitteiden saavuttamiseksi, nähdään avainasioiksi toimialan kehittämisessä.

 

Mikkelin seudulla vastauksista nousi esille kaksi kehittämisaluetta ylitse muiden: oheis- ja ohjelmapalvelut sekä myynti ja markkinointi. Mikkelin seudulla koettiin, että majoituskapasiteettia on alueella hyvin, mutta suurimmat puutteet ovat ohjelma- ja oheispalveluissa sekä niiden saatavuudessa että laadussa. Oheispalveluina nousivat esille tapahtumat, nähtävyydet, käynti- ja ostoskohteet. Myynnin ja markkinoinnin osalta nousi esille kaksi kehittämisaluetta: myynnin- ja markkinoinnin organisointi keskittymätasolla sekä oikean teeman tai imagon löytäminen tai valitseminen Mikkelin seudun matkailumarkkinointiin. Mikkelin seudulla peräänkuulutettiin myös laajemman yrittäjäjoukon yhteistyötä ja verkostoitumista tuotekehityksessä, myynnissä ja markkinoinnissa.

 

Heinävedellä esiin nousseita keskeisiä kehittämistarpeita ovat matkailun infrastruktuuri, vetovoimatekijöiden löytäminen, ohjelmapalveluiden kehittäminen, myynti- ja markkinointi sekä saavutettavuus. Matkailun osalta  kaavoituksen katsotaan olevan kunnossa, mutta infrastruktuurin rakentamisen hitauden katsotaan jarruttavan kehitystä. Yritykset kokevat, että Heinäveden vetovoimatekijät ovat jäsentymättömät ja tarvittaisiin esim. suurempaa matkailukeskusta matkailijamäärien kasvattamiseksi. Ohjelmapalvelutarjonta koetaan vähäiseksi ja luontomatkailu vähän hyödynnetyksi mahdollisuudeksi. Myynnin ja markkinoinnin osalta esille nousee sähköisen ja tehokkaamman markkinoinnin tarpeita.

 

Yllä tiivistetysti kuvatun selvityksen tuloksia voidaan hyödyntää monin tavoin matkailun kehittämisessä em. matkailukeskittymissä ja selvitys on osittain laadittu taustatiedoksi Etelä-Savon matkailun hankekokonaisuuden ja ohjelmasopimusten laadintaan. Kyselyn vastauksista esille nousseisiin kehittämistarpeisiin ja –haasteisiin tulee vastata, ja on toivottavaa, että eri rahoittaja-, kehittäjä-, tutkimus- ja koulutusorganisaatiot yhdessä matkailuyrittäjien kanssa pohtivat, miten kutakin kehittämisaluetta lähdetään viemään eteenpäin ja haasteisiin vastataan.

 

Lisätietoja selvityksestä: nina.rinkinen (at) mikkelinamk.fi tai puh. 040-8686 436