Savonlinnan Puistokadun Elämysten korttelissa on keskikesän ajan näytteillä edustava kattaus kivilitografiataidetta.

Taide on totta –näyttelyn avajaisia vietettiin 1.7.2009 Elämysten korttelin Wivi Lönn –salissa. Paikalla oli taiteilijoiden lisäksi runsaasti kiinnostunutta yleisöä. Helsingin Kivipainon taiteilijat ovat panostaneet näyttelyyn kuuden taiteilijan teoksen voimin. Näyttelyn aikana on mahdollista tutustua taideteosten lisäksi myös taiteilijoihin, jotka pyrkivät olemaan mahdollisimman paljon paikalla näyttelytiloissa.

Taide on totta –näyttely koostuu taiteilijoiden Kalle Berg, Niels Haukelandin, Matti Hintikan, Kuutti Lavosen, Elina Sipilän ja Kaisu Sirviön töistä.

Taidegraafikko ja litografiapainaja Kalle Berg edustaa suomalaisen taidegrafiikan uutta polvea, joka etsii perinteisen käsityön ja sähköisen käyttökuvan välisen ristiriidan sisältä sosiaalisia yhteyksiä. Berg on opiskellut Taideteollisessa korkeakoulussa Helsingissä ja erikoistunut litografiaan. Hän myös opettaa litografiaa Taideteollisessa korkeakoulussa.

Norjalainen kuvataiteilija Niels Haukeland on tunnettu ennen kaikkea veistoksistaan. Hänen teoksiaan löytyy muun muassa Kiasman, Suomen valtion sekä Oslon Nasjonalmuseetin kokoelmista. Viime aikoina Haukeland on paneutunut litografiaan. Taide on totta –näyttelyssä Haukelandin litografiateoksia nähdään ensi kertaa.

Taidegraafikko Matti Hintikka on pitkän linjan ammattilainen. Hintikka on aina esiintynyt näyttelyissään kivilitografioilla. Hänen maanläheinen väriskaalansa henkii suomalaista luontoyhteyttä ja peruselementtien kuten kiven, veden, maan ja ilman välisiä yhteyksiä ja voimia. Matti Hintikka on Helsingin Kivipainon vanhempi mestari ja opettaa litografiaa Kuvataideakatemiassa Helsingissä.

Taidegraafikko Kuutti Lavonen saa innoituksensa renessanssin ja barokin taiteesta, ja piirtää yhä uudelleen ihmiskasvoja. Syvästi inhimilliset ja dramaattiset teokset ovat puhutelleet ihmisiä kaikkialla siellä, missä niitä on ollut näytteillä. Kuutti Lavonen toimi taidegrafiikan professorina Kuvataideakatemiassa Helsingissä vuosina 1999-2003. Nykyään hän työskentelee pääosin Suomessa ja Ranskassa. Kesällä 2009 paljastetaan Tyrvään Pyhän Olavin kirkossa Kuutti Lavosen ja Osmo Rauhalan odotetut maalaukset.

Kuvataitelija Elina Sipilää kiehtoo litografian maalauksellisuus ja kerroksellisuus, sekä niiden kautta ilmaisun lukemattomat mahdollisuudet. Sipilän teosten lähtökohtana on tunnetilojen, sekä ajan ja paikan käsitteiden värillinen ja kuvallinen pohdiskelu.

Taidegraafikko Kaisu Sirviö on taiteellisessa työskentelyssään keskittynyt teknisesti haastavaan kiveltä vedostettuun litografiaan. Sirviön työn jälki kivellä on hyvin maalauksellista, hän luottaa välineensä tarjoamaan mahtavaan sävykirjoon. Työtapa on nopea ja ilmeeltään spontaani.

Wivi Lönn –sali sijaitsee Puistokatu 5:ssa.  Taide on totta –vedokset ovat nähtävillä 1.7.-2.8.2009.

Tervetuloa tutustumaan näyttelyyn!

--------------


Litografia eli kivipiirros

Litografiamenetelmä perustuu siihen, että vesi ja rasva hylkivät toisiaan. Kivipainossa painettava kuva piirretään tai maalataan tarkoitukseen erityisesti valmistetulla rasvaisella piirrosvärillä kalkkikivilaattaan. Syntynyt kuvamatriisi käsitellään arabikumiliuoksella, eli akaasiapuun pihkan ja typpihapon seoksella. Tuloksena on kivipinta, joka vedellä kostutettuna hylkii painotelalla kuvaan telattavaa rasvaista väriä. Kuvapinta taas rasvaisena vetää rasvaista painoväriä puoleensa. Suurta tarkkuutta vaativassa vedostusvaiheessa kuvapinnat painetaan paperille väri kerrallaan erityistä litografiaprässiä käyttäen.

Kivilitografiassa käytetyt kivilaatat on louhittu kalkkikivivuoristosta ja ajan kerrostumat näkyvät kivissä. Laattamateriaalina käytetty kalkkikivi muodostui jurakaudella n. 140-170 miljoonaa vuotta sitten. Hionnassa voi tulla vastaan jopa fossiileja. Samaa kiveä voi käyttää lukemattomia kertoja, sillä edellinen työ hiotaan jauheella pois. Hionnassa pinnasta häviää vain millimetrin osia. Nykyisin eniten graafisessa teollisuudessa käytetty painomenetelmä, alumiinilevyltä painettava offset-menetelmä on suora jatke Senefelderin keksimälle litografialle. Kalkkivilaattoja käytetään edelleen taidelitografian välineenä, koska kivilitografia koetaan alkuperäisgrafiikaksi ja painaminen tapahtuu edelleen käsityövaltaisesti. Ennen kaikkea sen painojälki on sävyrikkaampaa ja väri-intensiivisempää kuin offset-menetelmässä.

Tekstin koosti Maria Loikkanen,

Kirjoittaja on Savonlinnan Innovaatiokeskuksen mediatuottaja ja viestintävastaava