<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

 

Saimaan ja Järvi-Suomen suuralueen matkailuyhteistyö ja kansainvälisen markkinoinnin organisoiminen

 

Yrityskysely toteutetaan 26.6. - 27.7. välisenä aikana. Kysely on lähetetty yli 800 yritykseen Järvi-Suomen alueella.

Kysely on lähetetty mahdollisimman kattavasti Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan, Etelä-Karjalan ja Etelä-Savon matkailuyrityksille. 

 

Jos edustatte alueen matkailuyritystä, voitte vastata kyselyyn myös oheisesta linkistä:

 

http://www.webropol.com/P.aspx?id=162860&cid=20637807

 

Viime kesäkuussa julkistettu kansallinen matkailustrategia tarjoaa hyvän lähtökohdan järvialueen markkinoinnille.  Vesistömatkailu on yksi vuoteen 2020 ulottuvan strategian keskeisistä painopistealueista ja sen parhaat hyödyt ovat korjattavissa juuri käynnistyneellä ja vuoteen 2013 ulottuvalla EU rahoituskaudella.  Järvialue on nyt jos koskaan vietävä merkkituotteena Suomen imagomainonnan kärkeen ja tuotetarjontaa on sen taustalla tuotava markkinoille laajana yhtenäisenä ja hyvin organisoituna markkinointialueena. Järvi-Suomella on matkailun suuralueena mahdollisuus saada osakseen merkittävä osa matkailun kasvusta, kun varmistetaan että yhteistyö toimii ja tuotekehitys- ja markkinointi on järjestetty markkinalähtöisesti ja tehokkaasti. Osaamiskeskus on luotu tukemaan näitä toimenpiteitä tutkimus- ja kehittämisohjelmilla.

 

Nyt on aika tehdä ratkaisut toimintamallista, jonka avulla tulevaisuuden kasvu saadaan ulkomaan markkinoilta. 

 

Mikä on tulevaisuuden alueellisen yhteistyön laajuus ja muoto?

Mille markkinoille halutaan panostaa?

Mitkä ovat keinot ja tarvittava panostusten suuruus?

 

Saimaan järvialueen matkailullinen yhteistyö on jatkunut hieman eri muodoissa lähes 70 vuotta.  Suurimman osan ajasta yhteistyö on kattanut koko Vuoksen vesistöalueen eli Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan, Etelä-Savon ja Etelä-Karjalan maakunnat. Yhteistyön näkyvin operaatio on ollut v. 1985 käynnistynyt Iloista Lomaa Itä-Suomessa kampanja, joka viiden ensimmäisen kampanjavuoden aikana tuotti alueen kotimaisiin yöpymisiin lähes 300.000 yöpymisvuorokauden kasvun. 2000 luvulla ulkomaan markkinointia on hoidettu The Thousand Lakes Finland hankkeen avulla  Alueen ulkomaalaisyöpymiset ovat laskeneet lukuun ottamatta venäläisten matkailijoiden hyviä kasvulukuja. The Thousand Lakes Finland hanke päättyy v. 2007 lopussa.  

 

Yritysten on nyt aika kertoa mielipiteensä ja toiveensa näistä asioista. Voitte tehdä oman osuutenne vastaamalla oheisesta linkistä aukeavaan kyselyyn.  Sen tulokset ovat alueen matkailuorganisaatioille pohja uuden vientimarkkinointimallin pikaiseen kehittämiseen. Osaamiskeskus käyttää tuloksia tuote- ja asiakasstrategiaan liittyvien hankkeiden valmisteluun.

 

Vientimarkkinoinnin mallia käsitellään maakuntaliittojen ja alueorganisaatioiden yhteiskokouksessa elokuussa ja sen jälkeen yrityksille suunnatussa matkailuparlamentissa lokakuun alussa. Saimaan Matkailu ry:n hallitus on tehnyt kesäkuun alussa periaatepäätöksen lähteä kehittämään yhdistystä uudelleen resursoitavaksi vientimarkkinointiorganisaatioksi.

 

<?xml:namespace prefix = st1 ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:smarttags" />Pellervo Kokkonen

Osaamiskeskusjohtaja