Matkailun osaamiskeskuksen 2003-2006 suurimpia kumppanuushankkeita oli Pohjois-Karjalan MatkailuSampo-koulutushanke. Hankkeen päätösseminaarissa 18.4. teemana olivat innovaatiot. Innovaatiotoiminan merkitystä matkailuyrityksen kannalta avasivat professori Raija Komppula ja osaamiskeskusjohtaja Pellervo Kokkonen.

528107.jpg

Raija avasi käsitettä innovatiivisuuden, innovaatiotoiminnan ja luovuuden kautta.

Innovatiivisuus on Raija (ja Druckerin) mukaan luonteenpiirre, ominaisuus, kyky tuottaa uusia ajatuksia, hakea uusia kokemuksia ja ottaa riskejä näin tehdessään. Näin toimittaessa tähdätään  ongelmanratkaisuun sekä uusien hyödyllisten asioiden kehittämiseen. Näitä voivat olla tuotteet, teknologiat, prosessit, hallinnolliset ja toiminnalliset ratkaisut jne. joilla pystytään saamaan aikaan parannuksia ja parantamaan taloudellista toimintakykyä ja tuloksellisuutta. Innovatiiviseen käyttäytymiseen kuuluvat

  1. Mahdollisuuksien hakeminen
  2. Generatiivisuus (tuottavuuden, arvonlisän hakeminen)
  3. Tutkimus, aktiivinen tiedonhankinta ja hyödyntäminen
  4. Voittaja-asenne ja
  5. Soveltaminen

528151.jpg

Matkailuyritykset kohtaavat innovaatiotoiminnan haasteen verkostoituneen palvelutuotannon kehittämisessä. Tämän mahdollisuudet ja haasteet tulivat esille useissa seminaarin esitelmissä. Eräs Pellervo Kokkosen esittelemä innovaatioprosessi oli käsittänyt selkeinä erillisinä vaiheina seuraavat:

  1. Tarpeen tunnistaminen
  2. Kehittämisresurssien ja osaamisen arvioiminen
  3. Benchmarkkaus
  4. Aivoriihi ja suunnittelusessiot
  5. Kansainvälinen benchmarkkaus, konseptin testaus
  6. Osaamisen vahvistaminen, tutkimustiedon hankinta
  7. Kumppanuuksien luominen ja vahvistaminen
  8. Lopullinen tuotekehitys ja testaus
  9. Rahoitusjärjestelyt ja investoinnit
  10. Tarvittavan teknologian kehittäminen
  11. Uuden tuotekonseptin sovittaminen palvelutarjottimeen ja liiketoimintamallin säätäminen

Innovatiivinen tuotekehitys näyttää olevan uuden liiketoimintamallin synnyttävä syklinen prosessi, johon kuuluvat markkinainnovaatiot, tuoteinnovaatiot, prosessi-innovaatiot ja resurssi-innovaatiot toisiaan täydentävinä osa-alueina. pk