Carl Henrik Marcussen on tanskalaisen "Center For Regional and Tourism Research" (CRT) -tutkimuslaitoksen vanhempi tutkija, joka on jo monta vuotta kerännyt tilastoa "Trends in European Internet Distribution of Travel and Tourism Services." ENTER-konferenssissa Marcussen esitti uusimmat tammikuussa 2008 päivitetyt tiedot matkailun sähköisen markkinan kehitystrendeistä Euroopassa.

Carl_Henrik_Marcussen_seniorforsker_CRT.

Tutkimuksen tulokset löytyvät yllä olevasta linkistä, mutta lyhyitä poimintoja seuraavassa:

Eurostatin tietoja:
  • 2002-2007 matkan ostajien määrä netissä kolminkertaistui.
  • Internetin käyttäjämäärissä Pohjoismaat johtavat 81 % peitolla, Isossa Britanniassa ja Keski-Euroopassa peittoprosentti on 72 ja Etelässä 40. Euroopan keskiarvo on 58 %.
  • Verkossa ostoksia teki eurooppalaisista internetin käyttäjistä 13 %. Perinteisesti Iso Britannia on johtanut, mutta nyt Pohjoismaat ovat nousseet prosentuaalisest johtavaksi 30 % osuudella.
  • Online asiakkaiden kokonaismäärä on 50 miljoonaa henkeä. Absoluuttisesti suurimmat markkinat ovat Iso Britannia ja Saksa.
CRT:n tietoja
  • Matkailutuotteiden ostossa prosentuaalinen kasvu alkaa tasoittua käyttäjämäärien ollessa jo varsin suuria. Nyt kuitenkin 2006-2007 nähtiin absoluuttisesti kaikkien aikojen suurin kasvu EUR 39,7 mrd  49,4 mrd. Ennustettu myynti 2008 on jo EUR 58,7 mrd. Suhteellisesti kasvu oli myös rivakkaa - 24 %. Online-myynnin osuus on 19,4 matkailutuotemyynnin volyymistä.
  • Asiakasta kohti keskimääräinen ostos on noussut 800 eurosta 1000 euroon.
  • Suhteellisesti voimakkainta kasvua on odotettavissa Etelä- ja Itä-Euroopassa
  • Lentojen osuus myynnistä on 57 % (halpalennot 25 %), hotellien 17 %, pakettimatkojen 15 %
Marcussen ei juuri tulkitse tietojaan. Osittain viesti on selvä: tuotteiden myynti internetissä kasvaa edelleen rivakasti ja mitään merkittävää kasvun taittumista ei ole havaittavissa. On syytä huomioida, että tilastot koskevat pelkästään tuotteiden myyntiä - ei internetin käyttöä tuotetiedon hankintaan - kuten tiedetään muista tutkimuksista, internetin käyttö tiedonhaussa vastaa jo lähes internet-käyttäjien määrä yleensä ts. kuka ylipäätään käyttää nettiä, käyttää sitä matkailutiedon hakemiseen.