Tutkimuksen tulokset löytyvät yllä olevasta linkistä, mutta lyhyitä poimintoja seuraavassa:
Eurostatin tietoja:
- 2002-2007 matkan ostajien määrä netissä kolminkertaistui.
- Internetin käyttäjämäärissä Pohjoismaat johtavat 81 % peitolla, Isossa Britanniassa ja Keski-Euroopassa peittoprosentti on 72 ja Etelässä 40. Euroopan keskiarvo on 58 %.
- Verkossa ostoksia teki eurooppalaisista internetin käyttäjistä 13 %. Perinteisesti Iso Britannia on johtanut, mutta nyt Pohjoismaat ovat nousseet prosentuaalisest johtavaksi 30 % osuudella.
- Online asiakkaiden kokonaismäärä on 50 miljoonaa henkeä. Absoluuttisesti suurimmat markkinat ovat Iso Britannia ja Saksa.
- Matkailutuotteiden ostossa prosentuaalinen kasvu alkaa tasoittua käyttäjämäärien ollessa jo varsin suuria. Nyt kuitenkin 2006-2007 nähtiin absoluuttisesti kaikkien aikojen suurin kasvu EUR 39,7 mrd 49,4 mrd. Ennustettu myynti 2008 on jo EUR 58,7 mrd. Suhteellisesti kasvu oli myös rivakkaa - 24 %. Online-myynnin osuus on 19,4 matkailutuotemyynnin volyymistä.
- Asiakasta kohti keskimääräinen ostos on noussut 800 eurosta 1000 euroon.
- Suhteellisesti voimakkainta kasvua on odotettavissa Etelä- ja Itä-Euroopassa
- Lentojen osuus myynnistä on 57 % (halpalennot 25 %), hotellien 17 %, pakettimatkojen 15 %
Kommentit