Matkailun sosiaalisen median ABC julkaistiin tänään. Julkistus oli näyttävä, sillä se tehtiin sekä videoteknologiaa hyödyntäen virtuaalisessa kokoushuoneessa, johon osallistujat olivat yhteydessä videokuvana, sekä tuntia myöhemmin Second Life -virtuaalimaailmassa, jonne oli saapunut runsaasti matkailusta ja sosiaalisesta mediasta kiinnostuneita avattaria (virtuaalihenkilöitä).

2098500.jpg

Second Life on yksityinen, virtuaalisen ekonomian sisältämä virtuaalimaailma. Second Lifen on Linden Lab -yrityksen kehittämä ja hallinnoima, ja sillä on yli neljätoista miljoonaa käyttäjää. Se on myös virtuaalimatkailijoiden suosima ympäristö, jossa monilla tunnetuilla matkailukeskittymillä on mallinnettu omia kohteitaan (mm. Louvre tai Akropolis).

Itse avajaistilaisuus oli näyttävä ja herätti tiiviin keskustelun sosiaalisen median ja Second Lifen käytöstä matkailumarkkinoinnissa ja yhteistyön välineenä. Vaikka Second Life ei olekaan helpoin ja halvin tapa toteuttaa matkailumarkkinointia, se on kuitenkin tutustumisen arvoinen ja varmasti tulevaisuutta eri muodoissaan. Käyttäjämäärät eri virtuaalimaailmoissa ovat kasvamassa ja viihdekäytön lisäksi sen taloudellinen merkitys nousee merkittävästi.

Tervetuloa tutustumaan Matkailun sosiaalisen median ABC:hen. Oppaan tavoitteena on olla selkokielinen johdatus uusiin verkkopalveluihin ja niiden markkinoinnilliseen hyödyntämiseen. Mukana on myös sanasto, jolla vieraannuttava englanninkielinen jargon taipuu helposti ymmärrettävään muotoon.