Osaamiskeskuksen teettämä selvitys charter-liiketoiminnan mahdollisuuksista valmistui ja julkistettiin matkamessuilla 17.1

722127.jpg"LAKELAND FINLAND" KIINNOSTAA MAAILMALLA

Osaamiskeskuksen tekemä selvitys kertoo yritysten kiinnostuksesta kansainvälisen tilauslentoliikenteen kehittämiseen. Kansainväliset matkanjärjestäjät Euroopassa pitävät Järvi-Suomea kiinnostavana matkailukohteena. He kokevat Järvi-Suomen kiinnostavaksi kokonaisuudeksi, jossa eri alueiden tarjonta täydentää toinen toistaan. Kiinnostusta on sekä kiertomatkailu-tyyppiseen tarjontaan, että matkailukeskusten monipuolisiin palveluihin. Järvi-Suomen luonnosta ja kulttuurista löytyy runsaasti aineksia tuotteistamiseen kansainvälisille markkinoille. Myös alueen yrityksistä löytyy innostusta uusien avausten tekemiseksi kansainväliseen markkinaan.

Lappi-tarjonnan voima

"Vertasimme Lapissa toteutunutta tilauslentoliikenteen kehitystä Järvi-Suomen alueen mahdollisuuksiin. Emme näe syitä, miksi Lapin kaltaista menestystarinaa ei voitaisi luoda täällä" sanoo tutkimustyöstä vastannut konsultti Jouni Ortju Laatukoulutus Jouni Ortju Ky:stä. Lapin pitkäjänteinen markkinointi- ja myyntityö näkyy siten, että useille haastatteluista matkanjärjestäjistä Lappi on jo vuosien takaa tuttu kohde. Sitä myydään laajasti ja sen tarjonta on erityisesti talven osalta hyvin esillä markkinoilla. Lapissa tuote on rakennettu asiakaslähtöisesti yhdessä matkanjärjestäjien kanssa. Joulu-charterit eivät ole syntyneet lappilaisten omasta aloitteesta vaan markkinavetoisesti. Lappi-tuotteen laajeneminen ja tarjonnan täydentäminen on tapahtunut vuosien saatossa. Lappi-tarjonnan myötä kansainväliset matkanjärjestäjät ovat huomanneet muunkin Suomen tarjonnan kiinnostavuuden. Lakeland tarjoaa matkanjärjestäjille mahdollisuuden erityisesti kesäajan tarjonnan kehittämiseen. Lappi kansainvälisenä tuotteena osoittaa, että suunnitelmallisella ja pitkäjänteisellä yhteistyöllä täällä perinteisesti ongelmallisina pidetyt olosuhteet voidaan kääntää onnistumisiksi ja saada aikaan uutta kysyntää.

Järvi-Suomi matkakohteena

Pohjois-Eurooppaa myyville kansainvälisistä matkanjärjestäjille Järvi-Suomi on tuntematon. Alueen imagon selkiintymättömyys heijastui tehdyssä selvityksessä heikossa vastausprosentissa ja annetuissa kommenteissa. Matkanjärjestäjien kiinnostuksen herättämiseksi on välttämätöntä koota Järvi-Suomen tarjonta ja tuotesisällöt yhteen. Matkailukeskus tai -alue ei yksittäisenä kohteena ole riittävän kiinnostava kansainvälisen matkanjärjestäjän näkökulmasta. Parhaiten alueen tunnettuutta sekä kuluttajien että matkanjärjestäjien keskuudessa voitaisiin lisätä keskittämällä tuotetarjontaa ja sisällöntuotantoa hyvin ylläpidettyihin riittävän suuriin sähköisiin kauppapaikkoihin netissä ja luomalla suoria yhteyksiä matkanjärjestäjiin.

Tilauslentojen järjestäminen Järvi-Suomeen vaatisi vastaajien mielestä panostusta tuotteisiin ja markkinointiin, mahdollisesti tukea markkinointiin sekä saavutettavuuden varmistamista. Konsultti Upi Heinonen toteaa, että "toimittaessa verkostona verraten laajalla maantieteellisellä alueella, yritysverkoston sujuvaan toimintaan liittyvät haasteet nousevat erittäin keskeisiksi. Erityisesti korostuvat verkoston johtaminen, selkeät pelisäännöt ja sisäinen tiedonkulku. Alueen hyvät lentoyhteydet ja infrastruktuuri ympäri vuoden tarjoavat kasvualustan lentoliikennettä ja tilauslentoja hyödyntävien ryhmä- ja valmismatkatuotteiden kehittämiseen. "Järvi-Suomen osalta myös juna- ja bussi-charterit ovat kehittämisen kannalta tärkeässä asemassa" muistuttaa Ortju.

Yritykset haluavat panostaa yhdessä tilauslentoliikenteen kehittämiseen

Matkailun ja elämystuotannon osaamiskeskus Savonlinnassa teetti syksyllä 2007 esiselvityksen Järvi-Suomen johtavien matkailuyritysten kiinnostuksesta lähteä yhdessä kehittämään tilauslentopohjaisia tuotteita ja hakemaan niille kansainvälisiä markkinoita. Haastatelluista 18 yrityksestä ylivoimainen enemmistö (80 %) oli halukas kehittämään tilauslentoliikenteeseen perustuvaa liiketoimintaa yhdessä toisten yritysten kanssa myös merkittävin rahallisin panostuksin. Vastanneiden yritysten yhteenlaskettu liikevaihto vuonna 2006 oli 98,7 MEUR. Näiden samana vuonna markkinointiin käyttämä panostus oli 6,24 MEUR. Yritysten palveluksessa oli 1166 henkilöä. Lupaavimpina markkinoinnin kohdemaina pidettiin Venäjää, Saksaa ja Sveitsiä, Hollantia, Ranskaa ja Iso-Britanniaa.

Selvityksen toteutti Verkostokonsultit-pl Oy. Työhön osallistuivat konsultit Upi Heinonen ja Jouni Ortju. Hankkeen toteutuksesta vastaa Matkailun ja elämystuotannon osaamiskeskus Savonlinnassa. Selvityksen perusteella kootaan pienempi edustava joukko yrityksiä, jotka ovat sitoutuneet tuotekehitykseen ja uuden toimintamallin suunnitteluun. Suunnittelutyön on tarkoitus valmistua keväällä 2008.

Matkailun ja elämystuotannon osaamisklusteri tekee innovaatioista liiketoimintaa ja lisää yritysten kansainvälistä kilpailukykyä uudenlaisen yhteistyömallin avulla. Ohjelmaa toteuttavat Lapin, Savonlinnan seudun, Uudenmaan, Varsinais-Suomen ja Jyväskylän osaamiskeskukset. Matkailu ja elämystuotanto on osa valtakunnallista osaamiskeskusohjelmaa, jota koordinoi työvoima- ja elinkeinoministeriö.

Lisätietoja:

Selvitys sähköisessä muodossa löytyy osaamiskeskuksen nettisivulta.
http://www.innovaatiokeskus.com/vanha/oske.html