Innsbruckissa järjestettiin matkailun sähköisen liiketoiminnan konferenssi ENTER 23.-25.1. Konferenssin keskeinen aihepiiri oli web 2.0, sosiaalinen media (user generated content) ja sen hyödyntäminen matkailussa.

1266117.jpg

Konferenssissa esitelmöineet asiantuntijat esittivät tutkimustietoa, jonka mukaan tapauskohtaisesti 50-70 % matkailijoista on todettu hakeneen tukea päätöksenteolleen internetin blogeissa ja virtuaaliyhteisöissä käytävästä matkailukeskustelusta, jossa kuluttaja vertailevat matkakohteita ja yrityksiä.

Sosiaalisen median merkitys korostuu siksi, että kuluttajilla on laajempia tiedontarpeita, joihin yksisuuntainen viestintä ei pysty vastaamaan. Kuluttajat haluavat päätöksenteon tueksi neutraalia informaatiota, jollaiseksi koetaan toisen käyttäjien raportoimat kokemukset matkakohteesta.

Esimerkkejä sosiaalisesta mediasta ovat blogit, sekä seuraavat yhteisölliset alustat:

Facebook |
www.facebook.com |Yhteisösovellus
YouTube |
www.youtube.com | Videoita
Flickr |
www.flickr.com | Valokuvia
Google Maps |
maps.google.com | Karttoja, valokuvia
Ning |
www.ning.com | Yhteisösovellus
MySpace |
www.myspace.com | Yhteisösovellus
Hi5 |
www.hi5.com | Yhteisösovellus
LastFM |
www.last.fm | Musiikkia
Alibaba |
www.alibaba.com | Avoin kauppapaikka
LinkedIn |
www.linkedin.com | Kontakti- ja yhteisösovellus

Ne tarjoavat alustoja, joissa matkailulle ominaisten sisältöjen levittäminen on luontevaa. Niissä myös on jo paljon matkailuun liittyviä sisältöjä.

Matkailuun liittyvää sosiaalista mediaa edustavat mm. seuraavat:
Tripadvisor |
www.tripadvisor.com | kohdeinformaatiota ja hotelliarvioita
TravelBlog |
www.travelblog.org | matkakertomuksia ja kuvia
Travelistic |
www.travelistic.com | matkailuvideoita
Chokti |
www.chokti.com | Videot, valokuvat, kartat, blogit
Where are you now? WAYN |
www.wayn.com | facebook-tyyppinen sovellus matkailuun

Mitä tämä tarkoittaa yritysten kannalta?

Yritysten pitää tietenkin näkyä siellä missä asiakkaat ovat. Sosiaalinen media avaa suuria mahdollisuuksia pienillä kustannuksilla tapahtuvaan markkinointiin sekä yrityis- että matkakohdetasolla. Aikaansa seuraavat yritykset panostavat jo sosiaaliseen mediaa ja kannustavat asiakkaitaan kertomaan yrityksestä internetin matkailufoorumeilla. Matkakohdetasolla aktiivisen sisällöntuotannon ja läsnäolon sosiaalisessa mediassa on todettu lisäävän oman verkkopalvelun kävijämäärää jopa 20 %!

1266123.jpg

Avoimuus ja vuorovaikutteisuus tarkoittavat myös sitä, että yrityksen on seurattava useita foorumeita ja vaalittava mainettaan. Syystä ja syyttömästi yrityksestä voidaan esittää tietoja, joilla on suuri merkitys yrityksen liiketoiminnalle. Kielteisetä palautetta ei voi välttää eikä sensuroida – on siis reagoitava siihen asiallisesti. Monet foorumit antavat yrityksille vastineoikeuden: Sitä on syytä käyttää. Yritykset voivat tietenkin ajatella, ettei internet foorumina tavoita heidän asiakaskohderyhmiään. Tutkimustieto viittaa kuitenkin siihen, että netin käyttö matkailua koskevan tiedon haussa on liian laajalle levinnyt, että sitä voitaisiin sivuuttaa. Lisäksi erityisesti näiden uusien kohderyhmien tavoittamisessa sosiaalinen media on ehdottomasti tehokas väline.

Kannattaa myös ehdottomasti etsiä omaa kohdetta tai yritystä noista palveluista ja arvioida miten hyvin tai huonosti se siellä on esillä. Kannattaa myös käyttää Google-seurantaa (
www.google.fi/alerts), josta hakusanat syöttämällä saa tietoa, mitä sisältöä nettiin ilmestyy koskien esimerkiksi omaa yritystä.

Lisää tietoa on saatavissa mm. seuraavilta sivuilta:

Tourism Internet Marketing |
www.tourisminternetmarketing.com | Matkailun sähköisen markkinoinnin foorumi. MUST!
Tips from the T-list |
www.tipsfromthetlist.com | Kanadan e-turismifoorumin julkaisu.
Dimitrios Journeys |
buhalis.blogspot.com | e-turismiprofessori Dimitrios Buhaliksen blogi
Matkailumarkkinointi |
www.matkailumarkkinointi.com | Tietoja ja ohjeita matkailun internet-markkinoinnista.

Mitä tulevaisuudessa?

Matkailuinformaatiota tarvitaan ennen matkaa, kun suunnitellaan käyntikohteita ja matkan jälkeen, kun halutaan kertoa matkasta tuttaville. Web 2.0 teknologiat ovat syntyneet ennenkuin mobiilia internetiä oli varsinaisesti olemassa. Parhaillaan on teollisuusmaissa tapahtumassa murros, jonka tuloksena luonteva ja säännöllisessä käytössä oleva päätelaite on GPS-paikantimella varustettu multimedia-puhelin. Kun kuluttajat ovat tien päältä suoraan reaaliaikaisesti yhteydessä toisiinsa, lähettävät paikannettuja kuvia ja videoita ja hakevat palveluja suoraan mobiilin päätelaitteensa kautta, ollaan myös reaaliaikaisen markkinoinnin tilanteessa. Nykyiset yhteisöportaalit ovat asteittain lisäämässä mobiilipalveluita tarjontaansa. Yrittäjät, olkaa valmiina.